تشخیص کرونا با نرم افزار موبایل

محققان موسسه فناوری ماساچوست موفق به ساخت الگوریتم هوش مصنوعی‌ای شده اند که قادر به تشخیص ویروس کرونا فقط با صدای سرفه است.

تصور کنید بتوانید برنامه‌ای را در تلفن هوشمند خود باز کنید و به سمت گوشی‌تان سرفه کنید تا مشخص شود که به کووید-۱۹ مبتلا هستید یا خیر. این برنامه تحولی در دنیای فناوری و سلامت رقم خواهد زد.

محققان موسسه فناوری ماساچوست می‌گویند روشی پیدا کرده‌اند که می‌تواند بخشی از اقدامات بزرگی باشد که برای کنترل و مهار ویروس کرونا استفاده می‌شود.

این تحقیق مهم دربردارنده تجزیه و تحلیل حدود ۷۰ هزار نمونه صوتی ارسال‌شده از سرفه افراد مختلف بوده که در این میان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مورد ضبط ‌شده از افرادی است که در آن زمان به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند. این تیم تحقیقاتی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده الگوریتم هوش مصنوعی ساختند که به گفته این گروه قادر به تشخیص افراد مبتلا به ویروس کروناست. این فناوری می‌تواند فرد مبتلا را فقط از طریق صدای سرفه تشخیص دهد، حتی اگر آن شخص هیچ علامتی نداشته باشد.

با انجام آزمایش‌هایی‌ روی گروهی از افرادی که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، میزان موفقیت الگوریتم ۹۸٫۵ درصد بوده است. در حالی که در میان گروه بدون علامت که سرفه ‌شان ثبت شده بود این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

موسسه فناوری ماساچوست در یک گزارش خبری اعلام کرده که سرفه یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ مانند سرفه یک فرد سالم نیست، اما تفاوت آنها چنان ظریف است که برای گوش انسان قابل تشخیص نیست. با وجود این، فناوری با به‌ کارگیری هوش مصنوعی قادر است این تفاوت را شناسایی کند و با دقت بالایی تشخیص دهد که آیا فرد به ویروس کرونا مبتلاست یا خیر.

اگر سازمان غذا و دارو به موسسه فناوری ماساچوست اجازه دهد این فناوری را در قالب یک برنامه تلفن همراه ارائه کند، این نرم‌افزار نقشی حیاتی در کمک به شناسایی سریع افراد مبتلا به کووید-۱۹ بدون علامت و همچنین افراد دارای علائم ایفا خواهد کرد؛ این بدان معنی است که چیزی ساده مثل سرفه معمولی ثبت‌شده در تلفن هوشمند شما می‌تواند به کاهش سرعت ویروس کمک کند زیرا به حامل‌های شناسایی‌شده اجازه می‌دهد بلافاصله تفکیک شوند و از این طریق دیگران نیز در برابر این ویروس محافظت می‌شوند.

تیم تحقیقاتی ماساچوست اعلام کرد که هوش مصنوعی با این تکنیک‌ها می‌تواند یک ابزار غربالگری بدون علامت، غیرتهاجمی، بلافاصله، در هر زمان و در هر مکان و در مقیاس زیاد برای تقویت رویکردهای فعلی در مهار شیوع کووید-۱۹ تولید کند.

این موسسه در یک مقاله تحقیقاتی که به صورت آنلاین منتشر شده، نوشته است: «موارد استفاده عملی از این برنامه می‌تواند برای غربالگری روزانه دانش‌آموزان، کارگران و مردم شاغل در مدارس، صنعت حمل‌ونقل یا استخرها مفید باشد تا به سرعت به گروه‌های پرخطر هشدار دهد که موارد بهداشتی را رعایت کنند.»

تیم MIT تنها گروهی نیستند که این نوع فناوری را توسعه می‌دهند. محققانی از دانشگاه کارنگی ملون در پنسیلوانیا و دانشگاه کمبریج در انگلیس روی پروژه‌های جداگانه و در عین حال مشابه کار می‌کنند.

محققان در اقدامات دیگری نیز از سگ‌ها برای استشمام ویروس کرونا استفاده کردند و به آنها آموزش دادند. این حیوان در بسیاری از موارد قادر به شناسایی افراد ناقل ویروس کرونا بوده است، حتی اگر این افراد هیچ علامتی از خود نشان ندهند.